Sinterklaas fansite

Stoomboot van Sinterklaas

En hoe zit nu met de boot van de Sint? vaart over hoge golven vanuit Spanje helemaal naar Nederland. Het moet wel een heel sterk en bijzonder schip zijn.

Mijter Pakjesboot 12

Pakjesboot 12De beroemde stoomboot van Sinterklaas, ook wel Pakjesboot 12 genoemd is bijna 100 jaar oud. Het werd gebouw in de periode 1909-1910 op een scheepswerf in Rotterdam. Op 26 januari 1910 werd het schip te watergelaten. Aan boord waren twee op kolen gestookte motoren aanwezig die voor de energie zorgden om te kunnen varen. Met een diepgang van maar 180 cm was het uitermate geschikt om te waren in het ondiepe kustwater van de Zuiderzee (nu het IJsselmeer) en de Waddenzee. Het schip had toen de naam “Hydrograaf” en werd op 4 mei 1910 in gebruik genomen door de Koninklijke Marine als hydrografisch opnemingsvaartuig, dat metingen aan de zeebodem uitvoerde.  Ook werd het schip diverse keren gebruikt door onze toenmalige koningin Wilhelmina als jacht. Aan het begin van de Tweede Wereld Oorlog (1940-1945) week het schip uit naar het veilige Engeland. Na de oorlog deed het gewoon weer dienst bij de Hydrografische Dienst van de marine.
In 1962 werd de Hydrograaf vervangen door een moderner schip met dieselmotoren.  De Hydrograaf werd in 1964 overgedragen aan het Zeekadettenkorps in Rotterdam. Na in handen te zijn geweest van de Zeekadetten van Den Helder en Amsterdam werd het uiteindelijk in 1983 verkocht en in gebruik genomen als partyschip. Voordat het in de vaart ging als partyschip werd het geheel opgeknapt en uitgerust met twee Rolls-Roye dieselmotoren. Sinds 1985 maakt Sinterklaas gebruik van de Hydrograaf en heet dan Pakjesboot 12. Het ruim is dan geheel gevuld met pakjes, pepernoten en ander snoepgoed. De vele Pieten hebben allemaal een taak zoals schoonmaken en koken. Americo het paard van Sinterklaas is dan ook aan boord in een speciale stalruimte.

De Hydrograaf

     

Mijter Sponsors

 



Gedichten generator